Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Poznaniu ogłosiło w listopadzie przetarg na dostawę 19 autobusów niskopodłogowych o napędzie konwencjonalnym z możliwością rozszerzenia zamówienia o kolejnych 5 pojazdów. W postępowaniu wzięła udział tylko jedna firma.
Budżet MPK Poznań na zakup 19 autobusów (zamówienie podstawowe) wynosi 37 859 400 złotych brutto, a dodatkiem 5 kolejnych (prawo opcji) już 47 822 400 złotych brutto. Po otwarciu ofert MPK Poznań poinformowało, że w przetargu wzięła udział tylko jedna firma. Solaris zaoferował dostarczenie zamówienia na następujących warunkach: zamówienie podstawowe wynoszące 46 314 666 złotych brutto, a z prawem opcji 58 614 543 złotych brutto. Oferta zatem przekracza założony budżet o ponad 10 milionów złotych. Trudno ocenić ostateczny wynik przetargu. Biorąc jednak pod uwagę, że ocenę oferty w aż 75% stanowić będzie cena, możemy spodziewać się ponowienia postępowania – chyba, że MPK Poznań wyłuska dodatkowe środki na zakupy autobusów.
Przypomnijmy, że autobusy przegubowe, które mają już wkrótce trafić do MPK Poznań powinny mieć od 17,5 do 18 metrów długości oraz pomieścić nie mniej niż 135 pasażerów, w tym minimum 40 na miejscach siedzących. Wysokość podłogi ma wynosić 320-390 mm (dopuszcza się do 470 mm nad II i III osią, bez stopni poprzecznych we wnętrzu pojazdu). Wymagany układ drzwi to 2-2-2-2, wszystkie otwierane do wewnątrz.
Pojazdy będą wyposażone w czterosuwowy silnik Diesla z bezpośrednim wtryskiem paliwa i chłodzeniem powietrza doładowującego, 5 lub 6-cylindrowy, chłodzony cieczą; umieszczony z tyłu pojazdu spełniający normę czystości spalin min. EURO VI. Silnik ma posiadać moc powyżej 200 kW i pojemność skokową min. 7600 cm3.
Pojazdy mają posiadać system ogrzewania i klimatyzacji. Będą również monitorowane i wyposażone w System Informacji Pasażerskiej.
MPK Poznań jako ostateczny termin dostawy autobusów wyznaczyło dzień 29.05.2026 roku. Odbiory autobusów w ramach zamówienia podstawowego nie mogą rozpocząć się wcześniej niż od dnia 02.03.2026 roku. Zamawiający zastrzega możliwość nie skorzystania z rozszerzonej części zamówienia. W sytuacji, gdy Zamawiający zdecyduje się skorzystać z prawa opcji, przekaże Wykonawcy pisemne oświadczenie o skorzystaniu z tego prawa bez zbędnej zwłoki, najpóźniej do dnia 29.10.2027 roku. Od momentu pisemnego powiadomienia przez Zamawiającego o skorzystaniu z prawa opcji, Wykonawca będzie miał maksymalnie 12 miesięcy na dostawę tychże pojazdów.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.